Rij- en rusttijden en tachograaf

Doelstelling

Met de juiste kennis van rijtijden, rusttijden en de gebruikte apparatuur kan men zich als een veiligere bestuurder op de weg begeven.

Het niet respecteren van de reglementering van rij- en rusttijden zal het bedrijf altijd nadelen opleveren. Een boete, een rijverbod of in het slechtste geval een ongeval. Een bestuurder die de regelgeving met de precisie van een klok kan toepassen, verdient zichzelf terug.

Omschrijving

We frissen de kennis van de EG 561/06 en de EG 3281/85 verordeningen (rij- en rusttijdenwet) opnieuw op en gaan we dieper in op de kennis en het gebruik van de digitale tachograaf.

Inhoud

  • Kennis van de EG verordening 561 /06 en de EEG verordening 382185
  • Gebruik van de analoge - en digitale tachograaf
  • Toepassingsgebied, definities, wetgeving
  • Verplichtingen van de bestuurder
  • Het toestel, werking en bediening
  • Fraude, inningen en sancties
  • FAQ

Volgens de nieuwe richtlijn dient u er voor te zorgen dat u van elk van de opleidingsthema's minstens één volledige opleiding en 3 uur praktisch onderricht hebt gevolgd. Binnen de volledige 35u nascholing mag u niet twee maal dezelfde module gevolgd hebben.

Deze module geldt voor thema 2 en biedt 7 kredietpunten (deze module is geldig voor zowel het rijbewijs C met code 95 als het rijbewijs D met code 95).